ضعف های جشنواره تجسمی فجر از زبان دبیر پنج ساله

دبیر یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی که برای پنجمین سال متوالی این مسوولیت را برعهده گرفته، معتقد است: دو ضعف بزرگ جشنواره هنرهای تجسمی نبود فضاهای مناسب برای نمایش آثار و عنوان این جشنواره است.

دبیر یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی که برای پنجمین سال متوالی این مسوولیت را برعهده گرفته، معتقد است: دو ضعف بزرگ جشنواره‌ هنرهای تجسمی نبود فضاهای مناسب برای نمایش آثار و عنوان این جشنواره است.

مجتبی آقایی در گفت‌وگو با ایسنا درباره نمود جشنواره هنرهای تجسمی در مقابل جشنواره‌های فیلم و موسیقی فجر در جامعه توضیح داد: نباید جشنواره فجر را برای هنرمندان برگزار کنیم بلکه هنرمندان باید کارهایشان را برای مردم ارائه کنند. اما متاسفانه ما در حوزه تجسمی ضعف‌های بزرگی داریم. بعد از انقلاب هیچ کاری برای هنرهای تجسمی انجام ندادیم. گرچه ظرفیت‌های آموزشی، تعداد رشته‌ها، دانشجویان و هنرمندان کشور توسعه پیدا کرده است اما به تناسب آن ظرفیت‌هایی برای نمایش آثار هنرمندان در این حوزه در نظر گرفته نشده است.

او با بیان اینکه مجبوریم کارهای بزرگ را نسبت به داشته‌هایمان تقلیل دهیم، افزود: وقتی فضایی نداریم باید آثار هنرمندان را در چه مکانی به نمایش بگذاریم؟ به همین دلیل مجبور می‌شویم از تعداد و ابعاد آثار کم کنیم. نبود فضایی با عنوان گالری ملی یکی از چالش‌های بزرگ هنرهای تجسمی در کشور ما است. برای مثال فضایی متناسب با ظرفیت برگزاری نمایشگاه کتاب و سالن هایی برای نمایش فیلم داریم اما فضایی برای هنرهای تجسمی نداریم.

دبیر یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی ادامه داد: موزه هنرهای معاصر حدود ۴۵ سال پیش با عنوان یک موزه و گالری با ظرفیت‌های آن دوره بازگشایی شد و پاسخگوی ظرفیت‌های فعلی نیست. باید این موضوع را هم در نظر گرفت که موزه هنرهای معاصر در دست تعمیر است و مشخص نیست برای برگزاری جشنواره هنرهای تجسمی امسال آماده شود.

آقایی اضافه کرد: عنوان جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر نیز به نظر بازدارنده است. زمانی که مدرسه می‌رفتیم کتابی به نام هنر داشتیم که در آن درباره هنرهای تجسمی از جمله خوشنویسی و نقاشی نوشته شده بود. مردم با عنوان هنرهای تجسمی ارتباط برقرار نمی‌کنند. اگر اسم جشنواره را به «هنر فجر» تغییر دهیم، بهتر است. عنوان فجر برای همه‌ جشنواره‌ها ثابت است و من فکر می‌کنم باید دو واژه بین‌المللی و تجسمی را از این جشنواره حذف کنیم. فعالیت و رویکرد یک جشنواره باید بین‌المللی باشد نه آنکه اسم پر طمطراق برای آن انتخاب کنیم.

او همچنین اظهار کرد: البته معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آیین‌نامه‌ای را برای ساماندهی عناوین و رویکردهای جشنواره‌ها در دست تدوین دارند که اتفاق خوبی است.

دبیر یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی اظهار کرد: هر چه بتوانیم فضا و مکان توسعه عرضه آثار هنری را نه فقط در فصلی از سال بلکه در طول سال داشته باشیم، می‌توانیم نقش موثرتری در این زمینه داشته باشیم زیرا گالری‌ها کار خودشان را انجام می‌دهند، مخاطبان خاص خود را دارند و جریان بزرگ عمومی و اجتماعی را ندارند.

آقایی گفت: اعضای شورای هنری و شرکت‌کنندگان در جشنواره هنرهای تجسمی چند سال است فریاد می‌کشند که نیاز به فضاهای بیشتری برای نمایش آثار هنرهای تجسمی داریم اما به نظر می‌رسد گوش شنوایی وجود ندارد. شاید هم به صرافت‌ها و ضرورت‌های این موضوع نرسیده‌اند اما واقعا جامعه هنری کشور خلاء بزرگی به اسم گالری ملی دارد و موزه هنرهای معاصر نمی‌تواند آن را جبران کند.

او در پاسخ به اینکه با توجه به مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد آیا برای یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر سیاست‌های جدیدی اتخاذ می‌کند؟ توضیح داد: رویکرد و موضوع محوری این دوره از جشنواره چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی است که برای آن برنامه‌های متنوعی را پیشنهاد داده‌ایم و فکر می‌کنم جزئیات مربوط به آن تا یک هفته آینده مشخص شود.

 دبیر یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی با بیان اینکه در این دوره نسبت به سال‌های گذشته رونق بیشتری به بخش استان‌ها می‌دهیم، گفت: همچنین نباید این طور باشد که چند هنرمند خارجی در بخش بین جشنواره شرکت کنند و ما از آنها میزبانی کنیم تا عنوان بین المللی را روی آن بگذاریم. باید امسال به سمتی حرکت کنیم که نمایه‌ای از دستاوردهای چهل سال هنر معاصر کشور در حوزه تجسمی را عرضه کنیم و اینکه این ایده را تا چه مقدار در ظرف‌های اجرایی بگنجانیم نیازمند برنامه‌های دقیق‌تر و جزئی‌تر است.

به گزارش ایسنا، مجید ملانوروزی ـ مدیرکل هنرهای تجسمی ـ امروز (چهارشنبه) در حکمی مجتبی آقایی را به عنوان دبیر یازدهمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر منصوب کرد.


مشاهده در وبسایت منبع